Redaktionelle tekster

Hver måned udgiver Slagtryk en redaktionel kommentar, hvor redaktionen er lidt mere end en usynlig gatekeeper for ny poesi og kortprosa. Vi bringer her relevante emner op inden for lyrik, tidsskrifter, litteratur og Slagtrykredaktionens egen verden.

november

Redaktionelt november 2016

- ved redaktør Erik Scherz Andersen
Slagtryk adskiller sig fra andre tidsskrifter og publikationer ved at have “et dobbelt flow”. Ét, der er relateret til Slagtryks opsamlende, månedlige PDF. Her er den proces, der er gået forud – hvordan rækkefølgen er opstået – noget redaktionen i mindre grad griber ind i. Og ét, der relaterer sig til læserens daglige informationsflow.

Bidrag sendt til redaktionen bliver antaget eller afslået inde for tre uger. Og normalt vil et bidrag blive publiceret inden yderligere tre uger. På den måde har tidspunktet for indsendelse indflydelse på hvilken udgave, et bidrag kan komme i.
Redaktionen læser – hver for sig – cirka i den rækkefølge bidragene kommer ind. Nogle tekster diskuteres inderligt, andre er mere lige til. Efterhånden som vi når til enighed omkring det enkelte bidrag, kommer teksterne ind som de næste i vores publiceringsrække. På mange måder giver det et tilfældigt flow: Slagtryks eget. Skabt af bidragyderne og redaktionens arbejdsproces. Og i langt mindre grad af redaktionelle overvejelser – som vi havde, da vi i denne måned publicerede farmor efter farmor (Martin Vinding efter Iben Raskmark).

Slagtryks flow er løbende, vi publicerer gennem måneden. Herved indgår hvert bidrag også i læserens flow, der består af mange input og kilder af forskellig karakter. Et bidrag lander i din mailboks en tidlig morgen – og du læser den, når du har tid (hvis du får tid/ lyst), et bidrag florerer på Facebook en to dage sammen med nyheder, personlige updates, katte og pizzabilleder, musikanbefalinger, check-in, babybilleder, invitationer til begivenheder, private beskeder, fødselsdagshilsner, minder…

Slagtryk har ikke en direkte aktualitet i forhold til samfundet: Et bidrag er nu og i sig selv – og kan genfindes. Vi overvejer sjældent hvordan vi redaktionelt kan få teksten til at indgå i dit daglige digitale flow – vores fokus handler “blot” om at sørge for at bidrag indgår i det. Altså om muliggørelsen.

– – – –

Temanummer: Vi har to gange før erstattet vores eget flow med et dikteret af et tema. November 2012, april 2014. Og nu til februar 2017 indkaldt bidrag til temaet “Dialog“. Dette giver os en sjælden mulighed for at arbejde redaktionelt med rækkefølgen (både temamåneden og noget af den efterfølgende, hvor bidrag hober sig op) i månedens samlede publicering; uden at vi ændrer noget i forhold til vores tilstedeværelse i dit (digitale) flow.

Nyt arrangement til februar for forfattere publiceret i Slagtryk. Det handler om feedback på tekster (forfattere imellem) og derved om noget af det redaktionen normalt ikke prioriterer. Se oplægsholdere, dato med mere på arrangementsiden eller facebookbegivenheden. Tilmeld dig ved at skrive til sendind@slagtryk.dk (og forudbetal 100 DKK til vores konto 1551 – 11255744).

– – – –

Apropos flow – har I set redaktionens skriveborde? Tag et kig på Instagram.

oktober

Redaktionelt oktober 2016

- ved redaktør Lasse Skjold Bertelsen
Det abjektale trænger sig evigt og altid på. Abjektet er det, der stødes bort fra kroppen men kommer af selvsamme krop. Det er blodet, urinen, sæden og afklippede negle til eksempel, og disse abjekter minder os om noget. De minder os om os selv og vores egen død. Disse abjekter er ikke tegn for døden og dermed et memento mori, men de er i sig selv det, vi holder på afstand for sikre os for at kunne leve. For Julie Kristeva, der udfoldede begrebet om abjektion og det abjektale i Pouvoirs de l’horreur fra 1980, gælder det, at det forstyrrer en orden, da den væmmelse og uro, det indgyder, er sværere end som så at sætte ord på. Det har den aktivistiske filosof Sarah Ahmed senere i en vis forstand typebestemt som det ækle, der kan performes, som man også ser det gjort i kunsten eller på sociale medier. Det abjektale er i billedlig forstand overskridelsen af normer og regler, hvorfra mennesket, subjektet sætter sine grænser, ganske som abjektet er afgrænset fra subjektet. I de seneste fem år har abjekterne ofte fundet deres vej som så mange gange før ind i dansk litteratur ved en genkommende nysgerrighed og fascination til bekymring og angst.

I Slagtryk har dette kropsfokus kunne lokaliseres lige fra begyndelsen i 2011, og abjekterne er hyppigt benyttede rekvisitter i samtidslitteraturen, som man især har set det i Olga Ravn og Bjørn Rasmussens forfatterskaber, og det er et grænsefelt, der som alle andre grænser kan være svære at definere fuldkomment. Når abjekterne finder vej ind i teksterne, er det ikke altid som et udtryk for ubehag men nysgerrighed over for let ekstatisk kobling til sex og kropsvæsker, som hos Filip Lindberg, der skriver ”jag kan skicka ut strålar av sol / sekret sol / röd glipa sol / röda glipa sekret sol / sekret rödad glipa stram sol att låta min blick lysa upp / sol sekret röd glipa yttre rektangel stram / stram sol röda glipa sekret ords yttre rektangel / minner rektangel rödad glipa stram sol sekret yttre ord / yttre röd rand minner strama sol rektangel ords sekret glipa”. I denne kuperede diktion i korte stavelser er farverne, lyset og sekretet reflekteret i hinanden, og det peger kun indirekte på en koblingen til det seksuelle. Det minder én om noget – og måske om noget andet for en anden, men det minder om noget. Hvad mon? Mennesket som en væske i sig selv finder man i Mette Thorsens digt ”Thi de uelskede skulle blive til væske og hældes op i en kop”, hvor indtagelsen af mennesket rummer forståelser i retning af både oralsex og indstiftelsen af en orden ved nadveren, hvor glosen ’forbøn’ og tematiseringen af de uelskede sitrer let af et religiøst niveau, hvor menneskesønnen indtages symbolsk – i hvert fald i den lutheranske forstand. Man ser også væsken, urinen som en skamplet i Leif Achton-Lynegaards enlige digt samt readymadens efterfølgende forsøg på comic relief, hvor den lille våde plet peger på en hel barndom med øgenavne og smalle senge, og hvor dét at tisse i sengen i voksen alder trods alt ikke medfører den slags repressalier andet end et minde om netop fortiden.

Abjekterne trænger sig på i flere former, og eftersom brugen af disse som poetiske byggesten altid vil være en undersøgelse af grænser, vil det også altid være interessant at finde ud af, hvor og hvordan de kommer til udtryk i litteraturen lige nu.

Oktober måned i Slagtryk bød på 2 debutanter og i alt 7 bidragydere. Du kan få en mail, hver gang Slagtryk publicerer et nyt bidrag her

– – – –

Ændringer i redaktionen: Eva Obelitz Rode har valgt at træde ud af redaktionen af private årsager. Eva har siden 2013 spillet et stor rolle i Slagtryks udvikling – herunder Slagtryk Festival, workshop på txt.ville og flere andre initiativer, der har gjort Slagtryk til den platform vi er idag. Zara Kjellner nåede aldrig at komme igang, før hun måtte slippe opgaven igen.

Har du overvejet hvad der skal til for at være i Slagtryks redaktion, så læs med her – vi søger løbende nye medlemmer.

september

Redaktionelt september 2016

- ved redaktør Cathrine Thordal Voss
Som redaktør kan man ved månedens gennemlæsning af et tidsskrift – som egentlig bliver sat tilfældigt sammen alt efter hvilke indsendelser og antagelser af bidrag, der kommer i løbet af en måned – føle sig nødsaget til at se sammenhænge på kryds og tværs, sammenhænge som ikke altid findes. Det kan føles forceret at skulle finde tendenser i et enkelt nummer, tale for at nogle tematikker gør sig gældende i en særlig periode over kortere tid osv. Jeg tror sjældent på det: at man skulle kunne ane en strømning med så kort tid lagt bag sig, når man står lige midt i noget. Om ikke andet poppede spørgsmålet “Skal et digt være religiøst for at være særligt godt?” op i mit hoved flere gange under læsningen af septembers bidrag.

Når Carsten Palmer Schale skriver “Jag har köpt en liten, liten påse chips” virker det næsten bedende, nogen kunne mene undskyldende og skammende over for sig selv og den handling, som jeget har udført. Men når han bagefter skriver “Livet är faktiskt ibland mycket, mycket värt att leva” forstår jeg hele tekststykket som en hyldelst til livet, syngende med lille, lille og mycket, mycket, som egentlig er modsætninger. Og man ser glæden ved de små ting i tilværelsen, det store i en fedtet håndfuld chips. Gentle og Voda i Anne Tscherning Larsens dialoger taler næsten i tunger, og den religiøse ekstase ligger ikke langt væk, ligesom Naja Dahlstrup Mogensen forsøger at finde systemer og mønstre i et kaos, som ikke er til at rumme for et menneske med ordenstrang og -tvang. Anna Klahn skriver om, hvordan man bør bruge den tid man har, og Manja Holmelunds “En dag bliver vi forenet i muldjord” nærmer sig en religiøsitet og tro på, at “af jord skal du genopstå.” Besyngelsen i Ingrid Nymos linjer “åh min solstråles fødder på jorden er ord/ åh glem ikke mig vand som kæler den jord/ giv min angst dine fødder som foder/ og læg mine børn i din seng” er næsten salmeagtig, hvad angår både form og indhold, og med Runa Marie Luths “regnen lader sit ansigt lyse over mig” mangler vi blot “og være mig nådig” for at få referencen til den kristne trosbekendelse skåret ud i pap.

Man ser ofte sammenhænge hvor man vil, måske især hvad angår tro, men når septembers forside endda også er prydet af Simon Væths hybrid af en majestætisk ørn og en bjørn, kan jeg næsten ikke tro på, at det kun er tilfældet, der råder. Eller måske er der bare noget med, at lyrik skal have en smule religiøsitet, noget transcenderende, over sig for virkelig at være godt.

September måned bød på 3 debutanter og i alt 7 bidragydere. Du kan få en mail, hver gang Slagtryk publicerer et nyt bidrag her

august

Redaktionelt

- ved redaktør Erik Scherz Andersen
Da Slagtryk deltog på Lille Bogdag i 2015 fortalte vi om fire-fem tendenser, som kunne spores i det vi fik tilsendt. Det drejede sig om tekster indenfor temaerne det politiske, ‘den nye følsomhed’ (hverdagen som sprogligt materiale), naturen, kroppen (og humoren talte vi også særskilt om) .

I første halvår af 2016 har langdigtet eller det længere digt i jeg-form med knækkede (prosa)linjer slået igennem i det indsendte til Slagtryk – og publicerede.
Det er ikke en ny ting, men der er flere og bedre tekster inden for denne formmæssig tendens. Læs f.eks. Gry Dalgas “Et mormordigt” og se den nye video fra tidligere på måneden, hvor Dalgas blandt andet læser den tekst. Eller læs fra tidligere i år: Sofie Teglbrænder-Bjergkvist, Anne Katrine Bagai, Anne Tscherning Larsen, Mia Louise Dinitzen, Josefine Gråbøl og Mads Gram.

Slagtryks august nummer er første måned siden oktober 2015 uden et langdigt. Selvom det ikke er et bevidst valg fra vores side, så sætter vi pris på at kunne tilbyde en alsidig litteratur. Og måske er en ny tendens på vej. Genlæs f.eks. månedens sidste publicering af Johanne Petrine Reynberg og læg mærke til de indholdsmæssige spring eller forskydninger fra afsnit til afsnit, men hvor hele teksten (for)bliver en enhed. (Og læs også Ingrid Nymo og Eva Maria Lund Nielsen fra tidligere i år).

– – – –

SIDSTE NYT: Zara Kjellner er valgt blandt flere gode kandidater til at være en del af Slagtryks redaktion. Vi mangler stadig gode hoveder, så kig forbi vores stillingsopslag, hvis du kan bidrage inden for et af de tre områder vi har listet.